Stress

Sju metoder för att hantera stress

Livet kan ibland bjuda på motgångar och krävande situationer som gör oss stressade. För mycket och för långvarig stress kan leda till fysisk och psykisk ohälsa, och det håller på att bli ett stort hälsoproblem i dag. Det finns flera sätt att bemöta stressiga situationer och tankar och återfå lugnet. Här är sju bra metoder för att hantera stressen i livet.

 

  1. Acceptera känslorna. Att inse ett problem är första steget mot att lösa det. Många höjer kraven på sig själva när stressen ökar och tar på sig skulden när allt inte hinns med. Man ser stressen som ett personligt misslyckande. Se stressen för vad den är – en naturlig reaktion på ett problem. Möt de negativa tankarna och känslorna samt se dem som en signal på att något är fel och behöver åtgärdas.

 

  1. Andas. En välbeprövad metod för att återfå lugnet i stressiga situationer är att fokusera på andningen. Djupa, långsamma andetag påverkar både kroppen och känslorna positivt. Vid stress har vi en tendens att andas ytligt men att andas djupt och fylla lungorna syresätter hjärnan och förbättrar koncentrationen. Det ger även tankarna en paus och lugnar kropp och sinne.

 

  1. Skilj på tankar och verklighet. Det finns två olika sätt att bli uppstressad, genom att någonting konkret händer, till exempel att bilen går sönder på väg till flyget, eller för att vi oroar oss över att något ska hända (ligga vaken och ha ångest över att bilen kan gå sönder på väg till flyget). Kroppen kan inte skilja stresstankar från verkliga händelser och drar igång samma stressreaktion oavsett. Att inse att tänkta fasor just bara är tankar avdramatiserar dem, skapar distans och gör det lättare att återfå lugnet.

 

  1. Avsätt särskilda tider för uppgifter. En av stressfaktorerna på jobbet är att bli ständigt avbruten av till exempel mejl, meddelanden och telefonsamtal. Det stör koncentrationen och skapar frustration. Ett sätt att ordna en struktur som ger mer sinnesro är att avsätta särskilda tidpunkter på dagen för att läsa och svara på meddelanden.

 

  1. Gör en sak i taget. När pressen ökar är det lätt att vi bemöter det med att försöka göra flera saker på en gång. Men stress stör i sig koncentrationsförmågan och att dessutom försöka lösa flera uppgifter samtidigt kommer bara att leda till en spiral av mer förvirring och ökad stress. Då är det en mycket bättre metod att landa i nuet och bara utföra en konkret uppgift i taget. Det samlar tankarna, underlättar koncentrationen och skapar ett lugn i kroppen. Det kommer också att resultera i att mer blir gjort och avslutat.

 

  1. Sov ordentligt. Stress ökar vårt behov av vila och återhämtning. Därför blir sömnen viktigare än någonsin när livet är hektiskt. Vi behöver ungefär 7-8 timmars oavbruten sömn per natt för att vi ska kunna återhämta oss från de påfrestningar vi utsatts för under dagen. Kompromissar man med sömnen gör det oss trötta och ofokuserade, försämrar vår fysiska och psykiska motståndskraft och långvarig sömnbrist kan leda till sjukdom. Avsätt tid för sömn, gå ned i varv innan läggdags och rensa bort alla störande faktorer (elektronik m.m.) från sovrummet.

 

  1. Acceptera situationer som inte går att påverka. Många blir stressade av situationer som inte går att göra någonting åt, bilköer, stopp i lokaltrafiken, försenade personer etc. Frustrationen ökar av hjälplösheten och det är lätt att stressen bara ökar och ökar. Att acceptera att situationen inte går att påverka är första steget till att återfå lugnet. Skaffa något att göra under tiden för att flytta fokus, till exempel andningsövningar, läsa, lära sig något nytt eller skicka ett trevligt meddelande till någon närstående.