psykisk ohälsa

Så kan du som närstående hjälpa någon som mår dåligt

I dag är det många unga vuxna som mår psykiskt dåligt. Det är lätt att bli orolig och känna sig hjälplös som närstående men det finns mycket du kan göra. Här är de bästa sätten att hjälpa någon som mår dåligt.

Den psykiska ohälsan ökar bland unga vuxna. I dag är det dubbelt så många mellan 18 och 24 år som mår dåligt inombords jämfört med för tio år sedan. Studiestress, ökade krav, ett samhälle i ständig förändring och oro över framtiden är förmodligen några av orsakerna till ökningen. Som närstående kan man känna sig hjälplös över den här utvecklingen. Hur gör man om någon ung i ens närhet mår dåligt? Lyckligtvis finns det mycket man kan göra som familjemedlem eller vän för att stödja och hjälpa den som behöver det.

 

Hur vet jag om någon i min närhet mår dåligt?

Det kan vara svårt som närstående att se om någon ung vuxen i ens närhet lider av ångest eller depression. Det är en självständig ålder där man står mycket på egna ben och rör sig bort från sin ursprungliga familj. Det är också en period med mycket förändring i livet och det kan vara svårt att bedöma om humörsvängningar är en naturlig reaktion på det eller om det handlar om psykisk ohälsa. Till det kommer att de flesta överlag har svårt att prata om att de mår dåligt inombords. Det man ska vara uppmärksam på är om det avvikande beteendet håller i sig en längre tid (mer än två veckor), då kan det handla om en depression.

 

Så här hjälper du någon i din närhet som mår dåligt

 

  • Var tillgänglig. Osäkerhet och en rädsla att lägga sig i för mycket kan göra att man drar sig undan från någon som verkar må dåligt. Men bara att finnas där och visa att man är öppen för lyssna eller hjälpa är ett stort stöd. Hjälp genom att inte vara upptagen, inte sätta dina egna känslor och behov först utan istället bara finnas där och lyssna.

 

  • Ha tålamod och överseende. När någon mår dåligt är de inte sina bästa jag. De kan dra sig undan, älta, vara mycket negativa, fräsa ifrån, såra eller verka apatiska. Det är naturliga symtom för psykisk ohälsa så döm inte utan var tålmodig och stöttande även i svåra stunder.

 

  • Sök hjälp. Du är inte rustad för att ge psykiatrisk hjälp. Om någon närstående lider av depression eller ångest behöver personen få professionell hjälp. Obehandlade depressioner kan med tiden leda till självmordstankar men de som får hjälp mår oftast bättre redan efter några veckor. De som lider av psykisk ohälsa tappar i regel mycket handlingskraft och kan ha svårt att själva söka hjälp. Det förekommer tyvärr fortfarande mycket skam kring området som kan göra att man tvekar att öppna sig och söka hjälp. Ta reda på vilka möjligheter till hjälp som finns och hur man kontaktar dem. Lotsa varsamt den behövande till rätt instans och pressa inte på för mycket. Fokusera mer på möjligheten till förbättring än på diagnoser.

 

  • Ta inte på dig för mycket. Rör det sig om en nära familjemedlem som mår dåligt kan det vara lätt att oroa sig och hänge sig fullständigt åt att stötta. Även om viljan är god kan det innebära att du själv också börjar må dåligt. Finns där inledningsvis och guida till professionell hjälp, men bär inte hela bördan själv. Det hjälper ingen.

 

 

Platser unga vuxna själva kan vända sig till för att få hjälp, stöd eller någon att prata med

 

Rehabakademin

Vi på Rehabakademin har rehabiliteringsprogram för Unga Vuxna i åldrarna 18- 30 med utmattningssyndrom.

 

Det finns flera sätt att vända sig till oss:

·       Remiss från läkare, psykolog, fysioterapeut, arbetsterapeut, sjuksköterska, socionom.

·       Det går också bra att skicka en så kallad “egenremiss”, dvs. du skriver själv till oss om dina besvär och vad du behöver hjälp med. Läs mer under “Till dig som är patient”

·       Är nu närstående, arbetsgivare eller HR-konsult och har en drabbad medarbetare kan du stötta den drabbade att skicka egenremiss.

Läs mer och kontakta oss

 

Hjälplinjen (erbjuder tillfälligt psykologiskt stöd på telefon)

Tel: 0771-22 00 60 (alla dagar 13.00-22.00)
Hemsida

 

Jourhavande medmänniska och jourhavande präst
Medmänniska tel: 08-702 16 80

Präst via tel: 112 (alla dagar 21.00-06.00)

 

Mind (ideell förening mot psykisk ohälsa)

Tel: 90 101 (dygnet runt)
Hemsida (med chatt)