ArbetsmiljöStress

Bli en bättre och mer välmående ledare genom att skaffa en personlig vision

Chefer är i en utsatt position med många krav och mycket stress. Ska de kunna orka med sitt jobb behöver de verktyg som underlättar. Ett sådant verktyg är en personlig vision. Därför är den så viktig för välmåendet och så här skapar man den.

 

 

Att vara chef har gått från att vara en attraktiv position till en utsatt roll förknippad med stress, konflikter och en dålig balans mellan privatliv och jobb. Många i ledarposition upplever allt mer press, konflikter och motstridiga krav, och det sätter sina spår i form av stress, psykisk ohälsa och stressrelaterade sjukdomar. Ska man kunna må bra på jobbet som chef behöver man ha strategier för att hantera alla påfrestningar och utmaningar jobbet för med sig. En sådan hjälpande strategi är att ha en personlig vision.

 

Mer än bara en floskel

Begrepp som ”vision” och ”mission statement” brukar ses lite som klassiker på floskelbingobrickan och avfärdas ibland som ord som ledningen slänger ur sig istället för att ha en jordnära relation med vad som behöver göras rent konkret i en verksamhet. Men att ha en vision handlar om att ha en destination. Allting börjar som en idé och en vision, allt från nya bilmodeller och smartphones till hitlåtar och nya maträtter. Det behövs en klar bild över vad det är man vill uppnå. Till och med bilden på locket till ett pussel är en vision som är en nödvändighet för att man ska kunna strukturera ihop alla bitarna till en helhet.

 

Vad har då en personlig vision med stresshantering och ett hållbart ledarskap att göra? Till att börja med orsakas stress av betydligt mer än att bara ha för mycket att göra eller att utsättas av för höga krav. Brist på sammanhang, inte kunna se sin egen roll i helheten, inte känna att det man gör är meningsfullt samt att uppleva att man inte har kontroll är minst lika starka orsaker till varför människor upplever en sådan stress på jobbet att det för eller senare leder till att man börjar må dåligt både mentalt och fysiskt. Att fråga sig själv vad det är man vill uppnå, och vilken skillnad man vill göra i den roll man har, skapar mening och sammanhang. När man formulerar en tydlig destination för sig själv kan man lyfta blicken från de dagliga utmaningarna och de misslyckanden man kan råka ut för och istället hålla fokus på helheten samt på målet. Något som ger en känsla av kontroll och underlättar motgångarna. Kort sagt, en personlig vision är ett verktyg som gör att chefer lättare kan hantera jobbets påfrestningar, sätta stressen i perspektiv och allmänt må bättre i sin roll.

 

Viktiga frågor att ställa sig

Att formulera sin personliga vision eller sitt uppdrag kan vara utmanande eftersom vi sällan tänker på våra liv på det sättet. Men att göra det skapar en tydlighet kring de saker man värderar, över hur man prioriterar sin tid och framför allt öppnar det upp för att kunna känna mening och passion för sitt jobb. Och passion är ett utmärkt motgift mot stress.

 

För att komma igång kan man ställa sig följande nyckelfrågor:

 

  • Vad är din vision för din personliga framtid?
  • Vad kommer du att bidra med i nuvarande arbetsroll?

 

Att svara på de frågorna kommer att förändra ens ledarskap. Inte bara hur man inspirerar och leder andra, utan även sig själv. Om man ger sig själv ett tydligt syfte och en destination kan man skapa det sammanhang och den mening som gör en utsatt roll lättare och roligare. Att må bra på jobbet handlar mycket om sunt ledarskap och att vara sin hållbara chef är ett stort steg på den vägen.

 

Kontakta oss för mer information om hur vi kan stödja just dig och ditt företag med hållbar arbetsmiljö.

Vi arrangerar en öppen utbildning om stresshantering för chefer. Kika in våra kommande events här 

Testa dig själv genom att göra vårt utmattningstest