AktuelltStress

Hur man undviker digital stress

Digitaliseringen har förändrat våra liv i grunden. Vi kommunicerar, söker information, shoppar, jobbar, sköter bankärenden och hanterar våra liv på ett helt annat sätt än för bara tio år sedan. Att kunna göra i princip allting online har medfört mycket frihet, flexibilitet och ökade valmöjligheter men allting har en baksida. För många är skärmen det första vi tittar på när vi vaknar och det sista vi ser innan vi somnar. Att alltid vara uppkopplad och tillgänglig på det sättet skapar digital stress.

 

När mejl, sociala medier, nyhetsflöden och push-notiser från appar ropar på vår uppmärksamhet dygnet runt går vi aldrig ned i viloläge. Jobb, fritid och tid för återhämtning flyter ihop och vi känner ett krav att alltid vara uppkopplade och tillgängliga, vilket leder till stress som i längden kan skapa ohälsa och sjukskrivningar. För att ha en sund relation till tekniken och dess möjligheter behöver man föra in rutiner och begränsningar i hur man använder den. Här är några goda råd hur man undviker den digitala stressen.

 

Sätt tider och gränser för teknikanvändandet

Studier visar att vi i snitt kollar våra telefoner var 12:e minut. Det här splittrar vår uppmärksamhet, stjäl tid och skapar en känsla av krav och brist på kontroll. På arbetsplatserna är det främst mejlen och det ständiga plingandet från inkorgar och meddelandefunktioner som skapar stress. Att skapa rutiner med särskilda tidpunkter för att läsa mejl och meddelanden, till exempel vid början av arbetsdagen och på eftermiddagen, ger mer kontroll och fokus. Låt även jobbet stanna på arbetsplatsen. En del länder har lagstiftat mot jobbmejl utanför arbetstid och det är även en bra personlig tumregel.

 

Att begränsa teknikanvändandet är lika viktigt på fritiden. En del kanske upplever det som en avkoppling att surfa lite innan läggdags men det är lätt att glömma tiden och plötsligt är det bara två timmar innan väckarklockan ringer. Skärmtiden har dessutom en annan negativ effekt på vår sömn. Ljuset från skärmarna har samma blå ton som naturligt dagsljus, vilket lurar vår kropp att inte börja producera sömnhormonet melatonin. Stäng av tekniken några timmar innan läggdags för att få en sund återhämtning och god sömn.

 

Stäng av push-notiserna

Grundinställningen i de flesta appar och digitala tjänster är att skicka en automatisk notis så fort någonting händer. Det här blir som att någon knackar en på axeln och vill något hela tiden samt skapar mycket stress. Ta kontroll över tekniken istället för tvärtom och stäng av alla push-funktioner.

 

För en del kan det vara svårt att låta bli surfande och appar även om de inte kräver vår uppmärksamhet. Tvångsmässigt teknikanvändande försämrar produktiviteten samtidigt som det skapar stress och ångest, och man dämpar gärna ångesten med ännu mer surfande. Behöver man hjälp med disciplin finns det faktiskt tekniska lösningar som hjälper. Det finns verktyg som blockerar appar, mejl och internetåtkomst under förinställda perioder, SelfControl, AppBlock, Freedom och AppDetox är några exempel.

 

Ta digital semester

En orsak till den digitala stressen är att vi känner att tekniken äger oss istället för tvärtom. FOMO (fear of missing out) är en ny term som har uppstått för att beskriva den ångest många upplever över att de ska missa någonting spännande och viktigt om de inte ständigt är uppkopplade. När vi känner ett tvångsmässigt behov av att ständigt se vad som händer upplever vi att vi inte har kontroll. Ta tillbaka den kontrollen och skapa digitala frizoner och pauser.

 

  • Avsätt någon timmes off line-tid i början och slutet av varje dag.
  • Låt sovrummet vara en digital frizon.
  • Ta en paus från sociala medier. Visst kan de vara roliga, men de ger även en skev bild av verkligheten som skapar krav, avundsjuka och mindervärdighetskänslor. Testa att avinstallera sociala medier-appar och se vad det ger för effekt.
  • Koppla ned och koppla av i minst en vecka några gånger per år.